Beschrijving
De ASTR biedt alle kenmerken van de ASTR RS tegen een betaalbare prijs: van aerodynamische verbeteringen tot moderne gravelgeometrie. De ASTR is klaar voor elke snelle rit of gravelwedstrijd op elk type terrein. Net als de ASTR RS heeft de ASTR een bandenspeling van 47 - 52 mm (52 mm bij een 1x-aandrijflijn en 47 mm bij een 2x-aandrijflijn) voor meer grip en comfort.
Moderne prestatiegeometrie vereist meer stabiliteit vanwege ruwer terrein in combinatie met hogere snelheden. Een balhoofdhoek van 71,5 graden zorgt voor sneller stuurgedrag. De steilere zitbuis (74 graden) verbetert de klimprestaties en krachtsoverdracht in vergelijking met een minder steile zitbuis. De liggende achtervorken zijn zo kort mogelijk gehouden om banden tot 52 mm te kunnen monteren, zonder het responsieve gevoel bij acceleraties te verliezen.
Bovendien is het bracket iets lager geplaatst dan bij fietsen die puur gericht zijn op comfort, wat zorgt voor meer stabiliteit bij hoge snelheden. De balhoofdbuis is lager, waardoor je aerodynamischer op de fiets zit.
Kortom, de ASTR biedt een moderne, competitieve geometrie, afgestemd op de ambitieuze gravelrijder. Met de toevoeging van de ASTR aan het assortiment benadrukt Ridley zijn ambitie om iedereen de kans te bieden een ASTR te bezitten: van ambitieuze amateurs tot de meest toegewijde professionals.